Vilkår

Strøm

Strøm

  1. Generelle betingelser

Når du blir kunde hos oss gir du oss fullmakt til å ordne alt det praktiske for deg.

  • Du gir oss fullmakt til å:
    • Melde leverandørbytte, samt innhente nødvendige opplysninger fra nettselskapet
    • Melde inn leverandørbytte til kraftbransjens felles datasenter Elhub
    • Melde ut – og innflytting til Elhub ved flytting
    • Selv om avtalen med nettselskapet inngås av Vibb i samsvar med fullmaktene over, blir kunden fullt ut part i kontraktsforholdet med nettselskapet
    • Innhente måleverdier fra Elhub
  • Avtalen gjelder for privatkunder som er over 18 år

1.2 Opplysninger før avtaleinngåelse og leverandørskifte

  • Du er pliktig til å oppgi nødvendig opplysninger til Vibb for at avtalen skal kunne inngås. Herunder:
    • Fødselsnummer
    • Faktura – og anleggsadresse
    • Målernummer eller MålepunktID
    • E-postadresse og telefonnummer
  • Hvis inngåelse av avtale innebærer bytte av strømleverandør, sier Vibb opp kundens avtale hos eksisterende strømleverandør. Kunden er selv ansvarlig for oppfyllelse av avtalen med tidligere strømleverandør for eventuelle konsekvenser av oppsigelse. For eksempel dersom oppsigelsen utløser bruddgebyr etter den tidligere avalen.

1.3 Kredittvurdering

  • Ved avtaleinngåelse gjør Vibb kredittvurdering av kunde. Ved kredittvurdering, kan Vibb, foruten offentlig tilgjengelig opplysninger, benytte egne kundeopplysninger og kredittopplysningsbyråer.
  • Vibb kan avvise bestilling fra kunden dersom kunden ikke oppfyller Vibb sitt krav til kredittverdighet.
  1. Samtykke

Vibb kommuniserer med deg gjennom app, e-post, SMS og brev.

  • Dersom Vibb har behov for å gi kunden informasjon knyttet til den inngåtte avtalen vil vi benytte e-postadressen som ble registrert ble avtaleinngåelse. 
  • Kunden er ansvarlig for å holde opplysninger om seg selv, kontaktinformasjon og opplysninger om sitt strømannlegg oppdatert, samt informerer Vibb om eventuelle endringer.
  • Vibb sin personvernserklæring inneholder informasjon om hvordan vi behandler dine personopplysninger. Erklæringen er til enhver tid tilgjengelig på vår nettside.
  • Vibb vil gjennom nyhetsbrev dele relevant informasjon og nyheter tilknyttet strøm.
  • Kunder kan når som helst melde seg av nyhetsbrev. En avmelding av nyhetsbrev vil ikke berøre informasjon vedrørende kundens avtale og kundeforhold.
  1. Leveringsvilkår

Vibb leverer strøm til målepunktet som er dekket av avtalen. Leveransen fra Vibb starten vanligvis på dato angitt ved bestilling.

3.1 Inn – og utflytting

  • Ved utflytting må kunden si opp avtalen på målepunktet de flytter fra.
  • Om du sier opp avtalen ved å flytte ut av boligen, må Vibb få beskjed om dette minst 5 virkedager før utflytting på grunn av regler i det norske strømmarkedet.
  • Bestilling av strøm til et nytt målepunkt kan gjøres via registreringsprosessen til Vibb og kunden kan bestille avtaler som ligger ute for salg på tidspunktet for bestilling.
  • I henhold til angrerettloven kan ikke Vibb starte en strømleveranse tilbake i tid. Det vil si at ved innflytting kan Vibb tidligst starte strømleveransen 2 dager frem i tid. For profilavregnende målere kan oppstart tidligst skje 3 virkedager frem i tid. I tidsperioden fra innflyttingsdato til startdato hos Vibb vil kunden settes på leveringspliktig strøm fra nettselskapet. Nettselskapet fakturerer for den leveringspliktige strømmen.
  • Når kunden uttrykkelig har anmodet oppstart av strømleveransen før angrefristen på 14 dager har utløpt og deretter brukt angreretten, er kunden forpliktet til å betale et beløp i forhold til det som er utført og levert frem til tidspunktet kunden underrettet Vibb om ønsket om å gå fra avtalen. Se punkt 6.
  1. Produkt og pris

4.1 Strømpris

  • Strømpris: Vi følger NordPool spot per time + merverdiavgift*. Du blir avregnet etter eget forbruk time for time og etter priser på kraftbørsen Nord Pool for prisområde ditt målepunkt.
  • Påslag: 0 øre/kWh
  • Fastbeløp: 39 kr/mnd
  • Alle priser oppgis inklusive merverdiavgift*.
  • Påslag og månedsbeløp er garantert i 1 år fra avtaleinngåelse.

*Unntatt for områder (Troms, Finnmark og Nordland) som er fritatt for merverdiavgift. Se Lov om merverdiavgift (merverdiavgiftsloven) – Lovdata) § 6-6.

4.2 Vibb-appen

  • Når du kjøper strømavtalen Vibb får du også tilgang til funksjoner i Vibb-appen. Vilkårene for Vibb-appen er tilgjengelig her.
  • Vibb strømavtale har en månedskostnad på 39,- per målepunkt. Månedskostnaden dekker tilgang på utvalgte funksjoner i Vibb-appen per målepunkt, rabatter på relevante produkter og gir tilgang til kjøp av smarte tilleggstjenester. 
  • Månedskostnaden påløper uansett om du benytter fordelene eller ikke. 
  • Hvis du er kunde hos oss del av en måned, beregnes kostnaden ut ifra hvor mange dager du har vært kunden den aktuelle måneden. 
  • Når du signerer strømavtalen, får du muligheten til å kjøpe andre strømrelaterte produkter og tjenester. Dette er ikke en forutsetning for å ha strømavtalen. Ved kjøp av produkter og tjenester, utover strømavtalen, gjelder egne kjøpsvilkår som kunde må akseptere ved bestilling.

4.3 Oppsigelse

  • Avtalen har ingen bindingstid
  • Avtalen løper til den blir sagt opp. Kunden kan si opp avtalen via App, e-post eller chat.
  • Kunden kan si opp avtalen med 14 dagers varsel.
  • Oppsigelsesfristen for kunden på 14 dager gjelder ikke hvis kunden inngår avtale med ny strømleverandør. Da opphører avtalen fra det tidspunktet den nye strømleverandøren starter leveransen ovenfor kunde.
  • Egne vilkår for oppsigelse gjelder ved flytting. Se punkt 3.1 Flytting.
  • Vibb kan tidligst si opp leveransen 30 dager etter kunden er varslet på SMS og/eller e-post eller ordinær post. Vibb skal i varselet informere kunden om hva som er årsaken til oppsigelsen.
  • Vibb kan stanse kraftleveransen og heve avtalen dersom kunden vesentlig misligholder betalingsfristen, etter kunden er blitt skriftlig oppfordret med 14 dagers frist til å betale og skriftlig varsel om at avtalen ellers vil bli hevet (ref. Standard kraftleveringsavtale §4-2 og §4-4).

4.4 Endringer i pris og vilkår

  • Det tas forbehold om endringer i avtalte priselementer og andre vilkår i avtalen.
  • Vibb kan justere prisen på avtalen (påslag og/eller fastbeløp og/eller fakturagebyr) som følge av markedsmessig forhold, økte kostnader eller endringer som følge av lov eller forskrift.
  • Vibb kan endre vilkårene dersom endringen er til gunst for kunden, eller dersom endringene er nødvendig som følge av krav fastsatt i lov eller forskrift.
  • Vibb kan også endre vilkårene i avtalen til ugunst for kunden. I slike tilfeller har kunden rett til å gå fra avtalen med skriftlig varsel senest tre virkedager før tidspunktet før endringene trer i kraft.
  • Vi vil varsle deg minst 30 dager i forkant hvis det er endringer i pris og vilkår.
  • Varsel for endring av pris blir først gjeldende etter garantitiden på 1 år (ref punkt 4.1)
  • Eventuelle endringer vil du få skriftlig beskjed om via SMS og e-post, og/eller brev.
  1. Betalingsvilkår

Vi fakturer etterskuddsvis for en periode på én (1) måned, basert på mottatte strømmålerverdier fra Elhub.

5.1 Fakturering av strøm

  • Faktura blir beregnet ut fra forbruket ditt i de aktuelle timene med de aktuelle prisene. På faktura fremkommer ikke hver enkelt time, men en snittpris for faktureringsperioden.
  • Som hovedregel sender vi eFaktura. Dersom kunden ikke har eFaktura, vil faktura blir sendt på e-post eller per post.
  • Etter første mottatte faktura kan kunde opprette Avtalegiro.
  • Faktura er alltid tilgengelig på min profil i Vibb-appen.
  • Dersom Vibb ikke har mottatt målerverdier fra netteier og/eller Elhub innen tidspunkt for fakturering, har Vibb anledning til å estimere basert på forventet årsforbruk. Om faktisk forbruk er høyere eller lavere enn estimatet, blir dette korrigert på en senere faktura.

5.2 Fakturering av nettleie

  • For nettselskap vi har avtale med, vil du få en samlet faktura for strøm og nettleie fra oss. For nettselskap vi ikke har avtale med vil du motta faktura for nettleie fra ditt lokale nettselskap.

5.3 Betalingsbetingelser

  • Betalingsfrist faktura: 14 dager etter fakturadato
  • Avtalegiro, eFaktura, faktura på e-post og papirfaktura: Gebyrfritt 
  • Dersom kunden ikke betaler Vibb innen forfallsdato, kan Vibb eller Vibb sine partnere sende varsel om purring via app, SMS eller e-post
  • Ved manglende betaling innen forfallsdato vil forsinkelsesrenter beregnes fra første dag etter forfallsdato. Forsinkelsesrenter kommer i tillegg til purregebyr.
  • Inkasso skjer i samsvar med inkassoloven.
  1. Angrerett

Du har 14 dagers ubetinget angrerett etter bestilling av strømavtale hos Vibb, som kan benyttes ved at kunden informerer Vibb gjennom chat, e-post eller ved å bruke Vibb sitt angrerettskjema. 

6.1 Kundens rett til å gå fra (angre) avtalen

  • I henhold til «Lov om opplysningsplikt og angrerett ved fjernsalg mv.» har kunden angrerett inntil 14 dager etter bestilling. Dette innebærer at kunden kan gå fra avtalen uten å oppgi noen grunn ved å gi Vibb melding om bruk av angreretten innen 14 dager fra fristen begynner å løpe. Angrefristen utløper 14 dager regnet fra dagen etter avtalen er inngått eller fra det tidspunkt kunden har mottatt informasjon om angrerett. I fristen inkluderes alle kalenderdager. Dersom fristen ender på en lørdag, søndag eller helligdag forlenges fristen til nærmeste virkedag. Angrerett gjelder ikke ved tilknytning av nye leveransesteder til en eksisterende avtale. 
  • Kunden har bevisbyrden for at angreretten har blitt gjort gjeldende.
  • Strømleveransen vil først starte etter angrefristen på 14 dager har gått ut.
  • Kunder som ønsker raskt leverandørbytte kan be om oppstart før angrefristen har utløpt. I de tilfeller hvor kunden aktivt har bedt om oppstart før angrefristens utløp, starter strømleveransen tidligst etter 3 dager. Dersom kunden likevel velger å benytte seg av angreretten, innebærer dette at kunden må betale for strømmen som leveres frem til avtalen er avsluttet (ref. punkt 3 under punkt 6.2)
  • I tilfeller hvor det er anleggsoverdragelse (eks. flytting, ny eier av strømmåler) kan kunden be om oppstart før utløp av angrefristen. Dersom kunden likevel velger å benytte seg av angreretten, innebærer dette at kunden må betale for strømmen som leveres frem til avtalen er avsluttet.
  • Her finner du Angrerettskjema

6.2 Konsekvenser ved bruk av angrerett

  • Ved bruk av angrerett opphører kundens plikt til å betale for fremtidig leveranse og leverandørens plikt til å levere strøm.
  • Benytter kunden angreretten før leveransen starter, annulleres bestillingen og kunden fortsetter som kunde hos sin forrige leverandør.
  • Hvis kunden uttrykkelig har bedt om oppstart av strømleveransen før angrefristen på 14 dager har utløpt og deretter brukt angreretten, må kunden betale et beløp i forhold til det som er utført og levert frem til tidspunktet kunden underrettet Vibb om ønsket om å gå fra avtalen. I slike tilfeller hvor leveransen har startet, vil kunden bli overført til leveringspliktig strøm fra sitt nettselskap, om ikke kunden sørger for å inngå ny strømavtale med en annen strømleverandør.
  • I tilfeller hvor leveransen har startet og kunden utøver angrerett, vil Vibb avslutte leveransen i henhold til Elhubs markedsprosesser, dvs. i løpet av tre virkedager fra melding mottatt hos Vibb.
  1. Salg av overskudd fra solceller

Om du har strømproduksjon fra din egen privat bolig via solceller, selger du overskuddet til Vibb AS i henhold til disse vilkår.

  1. Måle – og avregningsfeil

8.1 Avvik ved håndtering av måledata eller avvik ved fakturering

  • Vibb avregner forbruket etter forbruksdata mottatt fra Elhub. Ved avvik av måledata, eller avvik ved fakturering som innebærer at det er betalt for lite eller for mye kan Vibb eller kunden kreve henholdsvis tilleggsbetaling eller tilbakebetaling i samsvar med til enhver tid gjeldende regelverk.
  • Etteroppgjør i form av tilleggs – eller tilbakebetaling kan skje med virkning inntil tre år tilbake i tid, fra feilen ble oppdaget. Vibb kan ikke kreve tilleggsbetaling fra kunden dersom feilen skyldes forhold hos oss og kunden var i aktsom tro. Vibb svarer uansett ikke for feil eller forhold fos nettselskapet.

8.2 Feil på måler, feil måledata og forholdet til nettselskaper

  • Kunden må rette krav om retting av feil ved måledata direkte til nettselskapet, som er ansvarlig for målingen. Kunden må selv be nettselskapet om en eventuell kontroll av måler.
  1. Tvister

Dersom det oppstår en tvist mellom kunden og Vibb, kan kunden bringe tvisten inn for Elklagenemda.

  1. Motstrid

Ved en eventuell motstrid mellom lover og forskrifter og vilkårene i denne avtalen, skal lover og forskrifter ha forrang.