Nok et spennende og begivenhetsrikt år har passert. Lite visste vel vi på denne tiden i fjor om hva som skulle skje i strømbransjen det kommende året.
Strømåret 2025 har vært preget av Norgespris, sammenslåingen med Å Strøm og videreutvikling av Vibb-appen. Strømprisene har periodevis vært høye i noen deler av landet, mens de har vært lavere i andre.
Rekordmange nye kunder
Når vi skriver 2026 er Vibb et av Norges største strømselskap. Vi har fått rekordmange nye kunder i løpet av 2025, mange av de takket være sammenslåingen med søsterselskapet vårt, Å Strøm.

Erik Berg Solheim, daglig leder i Vibb, kan senke skuldrene og se tilbake på et krevende og innholdsrikt år fylt med både utfordringer og gode løsninger. Samtidig fortsetter jobben med å utvikle gode tjenester for strømkundene, blant annet i Vibb-appen.
– Å Energi, som eier Vibb, har gitt oss tillit og samlet alt strømsalg mot privatpersoner i et selskap, nemlig Vibb. Vi skal fortsette å utvikle gode digitale kundeopplevelser og tilby rimelige strømavtaler. Fornøyde kunder er vårt absolutte hovedmål, og vi vil fortsette å jobbe mot å bli enda bedre i året som kommer, forteller Erik.
– Jeg vil også nevne av vi setter stor pris på både nye og gamle kunder som blir med oss inn i det nye året. Vi skal vise oss tilliten verdig.
En bransje i stadig endring
Strømbransjen er en spennende bransje, mye fordi omgivelser og rammevilkår er i stadig endring. Den største endringen i 2025 var innføringen av Norgespris fra 1. oktober. En stund var det usikkerhet rundt om denne nye støtteordningen ble noe av. Deretter var det spennende å se hvordan den skulle administreres og fungere i praksis.
Etter en stund falt brikkene på plass, og den store jobben med å forklare Norgespris til strømkundene kunne begynne. For som strømleverandør visste vi at mange ville henvende seg til oss.
Er Norgespris en strømavtale?
Målet var å gjøre Norgespris enkelt for dere som er kunder. Hva koster det, når kan det bestilles og hvor, er blant vanlige spørsmål. Og er Norgespris en strømavtale?
Markedssjef i Vibb, Julie Jagland, deltok på radio, podcast og svarte på spørsmål i aviser. Til kundesenteret kom det tusenvis av spørsmål om Norgespris.
– Jeg håper de fleste har forstått det nå; Norgespris er en støtteordning og ikke en strømavtale, forklarer Julie, og det er nettselskapene som administrerer ordningen.

– Men vi ser fremdeles at mange av kundene våre i Sør-Norge ikke har bestilt Norgespris. Kanskje overraskende mange. Bor du sør for Dovre er det ingen grunn til ikke å bestille Norgespris. Både prognoser og historiske priser forteller oss at her vil Norgespris lønne seg, legger Erik til.
Nytt i Vibb-appen
Norgespris har ført til endringer i Vibb-appen, og her er det planer om å få til enda mer. Mange som har valgt Norgespris har spurt om å kunne sammenligne Norgespris med strømstøtte i Vibb-appen. Vi lytter selvfølgelig til gode forslag og dette er nå under utvikling.
Kontodeling er noe mange av dere kunder har etterspurt, og på tampen av året har også dette kommet på plass. Nå kan du invitere andre i husstanden inn i Vibb-appen.
Mange Vibb-kunder bruker appen til å følge med på strømpriser og strømforbruk både daglig, ukentlig og månedlig.
– Er det noe mer spennende på gang i Vibb-appen?, spør vi markedssjefen.
– Utvikling av nye funksjoner og tjenester basert på behovene og innspillene til kundene våre er noe vi kommer til å fortsette med. Et av fokusområdene fremover vil være å utvide tilbudet knyttet til smarte tjenester, forteller Jagland.
Planen er å få integrasjon med blant annet solcelleinvertere og varmtvannsbredere i appen. For de som er opptatt av forbruk og kostnader kommer det noe som foreløpig kalles strømregnskap. Da kan du som er Vibb-kunde få enda bedre innsikt i kostnadene og forbruket ditt, og få personlige råd og anbefalinger om hvordan du kan bruke strøm smartere og få lavere strømregning.
– Helt konkret skal vi blant annet forbedre nettleievakta til å også redusere ladehastighet. Det vil også bli mulig å se hva du bruker strøm på, om det for eksempel er oppvarming, varmtvann og belysning.
– Hos Vibb er ikke prioriteringslisten for nye tjenester satt på forhånd. Vi kommer alltid til å gi de funksjonene og tjenestene kundene våre etterspør høyest prioritet, skyter Erik inn.
Nye muligheter med nye samarbeid
2025 var året hvor Vibb fikk to nye medlemsorganisasjoner som samarbeidspartnere, nemlig Coop og Huseierne. Dette er to viktige partnere for oss. Sammen skal vi jobbe for å gjøre strømhverdagen til medlemmene i både Coop og Huseierne bedre.
Nye nettleverandører er det også inngått samarbeid med. Det betyr at Vibb nå gjennomfakturerer med enda flere. De aller fleste Vibb-kunder får strøm og nettleie på en faktura – så slipper du å legge ut for strømstøtte eller Norgespris.
Mer om gjennomfakturering her.
Når strømmen blir borte
Da stormen Amy herjet i begynnelsen av oktober 2025 fikk vi flere henvendelser fra kunder som opplevde strømbrudd. Det kan oppleves dramatisk når strømmen blir borte over lengre tid. Som strømleverandør er det dessverre ikke mye vi kan hjelpe deg med i slike tilfeller, fordi det er den lokale netteieren din som er ansvarlig for å transportere strømmen til deg.
Strøm for alle
Strøm er en vare vi alle er avhengig av i hverdagen. Noen Vibb-kunder er brennende interessert i strømforbruket og sjekker strømpriser i Vibb-appen hver dag. Andre interesserer seg ikke noe særlig.
Mange synes strøm er vanskelig å forstå, noen er skeptiske til strømleverandører og kraftprodusenter, mens andre er rett og slett forbanna på politikerne som har vært med på å bestemme hvordan kraftmarkedet fungerer i dag. Så har du teknologientusiastene som elsker smarte produkter og tjenester som hjelper de å kontrollere, flytte og senke forbruket. Mange av oss er en miks av flere eller midt imellom.
Uansett hvem du er – vi i Vibb skal levere strøm, tjenester og relevant informasjon til deg, også i året som kommer.
Vi ønsker deg et enkelt og innholdsrikt nytt år!