Vi opplever for tiden meget stor pågang på kundesenteret vårt. Lengre svartid må derfor beregnes. Finn svar på ofte stilte spørsmål her

Å Strøm blir Vibb

Vanlige spørsmål og svar

15. september 2025 ble alle Å Strøm-kunder overført til søsterselskapet Vibb, som overtar ansvaret for å ivareta deg som er kunde på en god måte. Vi forstår at endringer kan gi spørsmål, og vi har derfor samlet ofte stilte spørsmål og svar på denne siden. Håper du finner svaret på det du lurer på.

Smartere løsninger
Enklere strømhverdag
Fortsatt en del av Å Energi-familien

Vanlige spørsmål om faktura

Du vil motta siste faktura fra Å Strøm i perioden 19. til 22. september. Fakturaen vil inneholde strømforbruk for 1. til 15. september, og det vil som normalt være 14 dager forfall på faktura.

Nettleie for hele september kommer på faktura fra Vibb i uke 42, sammen med strømforbruket fra 15. september til 1. oktober, dersom du har gjennomfakturering.

Du vil motta første faktura fra Vibb i uke 42. Første faktura vil inneholde:

  • Strømforbruk fra 15. september til 1. oktober.
  • Nettleie og eventuell strømstøtte for hele september, det vil si 1. september til 1. oktober, dersom Vibb har gjennomfakturering med din netteier.

Se hvilke netteiere Vibb har gjennomfakturering med her.

Vanlige spørsmål om app og min side

  • Vibb har app, men ikke min side. Vibb har samlet all informasjon om kundeforholdet ditt og strømavtalen din i Vibb-appen.
  • Vibb-appen har de samme funksjonene som Å-appen, pluss enda litt til.
  • Du får tilgang til Vibb-appen 16. september.

Les mer om Vibb-appen her.

Ja, du får med deg forbrukshistorikken fra Å-appen over i Vibb-appen. Dette vil du miste hvis du bytter til en annen strømleverandør enn Vibb.

Du som har smartlading i Å-appen må koble opp bil og/eller lader på nytt i Vibb-appen. Årsaken til dette er at Vibb sin smartlading er bedre og mer funksjonell enn den som er i Å-appen i dag.

Smartladingen hos Vibb tar hensyn til spotpris, energiledd på nettleie og justerer for strømstøtte. Velger du Norgespris vil smartladingen ta hensyn til dette. For å sikre at du ikke er koblet opp to steder vil smartlading i Å-appen deaktiveres 15. september.

Du logger inn i Vibb-appen med BankID.

Andre vanlige spørsmål

Du kan ta kontakt med oss i Vibb via chat og e-post.

  • Vibb har chat både på nettsiden og i Vibb-appen.
  • Ønsker du å sende Vibb en e-post kan du gjøre dette på hei@vibb.no.

Du skal bestille Norgespris via min side på Elhub. I en husholdning er det den personen som mottar strømregningen som har tilgang til strømmåleren på Elhub Min side og som kan bestille Norgespris.

Om du ikke har mulighet til å bestille digitalt, kontakter du ditt nettselskap.

Husk at du må fremdeles ha en strømavtale med et strømselskap. Bestilling av Norgespris skjer uavhengig av hvor du har strømavtale i dag.

Det vil være en digital bestillingsløsning for Norgespris via Elhub. Ikke digitale kunder kan ta kontakt med sitt lokale nettselskap for å bestille Norgespris. Bestillingsløsning for Norgespris er ikke ferdig utviklet per dags dato og vi informerer alle kunder når det er åpent for bestilling.

Du må fremdeles ha en strømavtale med et strømsalgselskap. Har du en strømavtale med påslag eller valgfrie tillegg, så må du fortsatt betale dette i tillegg til Norgespris.

Ola Kristian Taraldrud i Vibb
Norgespris

Vil Norgespris lønne seg for deg?

Fra slutten av september kan du ta et viktig strømvalg. Skal du bestille strøm til Norgespris eller fortsette med strømstøtten du får i dag?

Valget du tar får konsekvenser for strømregningen din ut 2026, så her gjelder det å velge riktig.

Vi har spurt vår kraftanalytiker hva han anbefaler for de ulike prisområdene i landet vårt, basert på historiske og fremtidige strømpriser.

Les hva kraftanalytikeren anbefaler her