Faktura og betaling

Her finner du svar på de vanligste spørsmålene vi får om faktura og betaling. Dersom du ikke finner svar på det du lurer på kan du kontakte oss på chat eller e-post.

Informasjon om strømstøtteordningen finner du her.

Din strømregning

Avtalen din er spotpris per time. Det vil si at strømprisen varierer hver time, hver dag. Det samme gjør forbruket ditt. Enkelt forklart beregnes fakturaen din basert på forbruk x strømpris innenfor en gitt time.

Spotprisen kommer direkte fra kraftbørsen Nord Pool og forbruket ditt har nettselskapet meldt inn til Elhub, hvor vi henter det ut i fra.

Prisen i kWh som er oppgitt på din faktura er din personlige snittpris i forhold til ditt forbruk, inkludert moms. Det vil si at din gjennomsnittpris kan avvike fra andre Vibb-kunder og gjennomsnittsprisen som f. eks blir oppgitt i media. Husk at media ofte oppgir strømprisen uten moms.

Bruker du større andel av forbruket ditt i timer hvor strømprisen er høy, vil summen av alle timene trekke gjennomsnittsprisen opp. Bruker du større andel av forbruket ditt i timer hvor strømprisen er lavere, vil summen av alle timene trekke gjennomsnittprisen ned.

Skulle vi vist utregningen for hver time hadde fakturaen din fått over 700 linjer.
Eksempel: I en måned med 30 dager er det totalt 720 timer. For hver time regner vi ut hva du skal betale ved ta timesforbruk x timespot. Hver av disse 720 timene får et unikt beløp i kroner og øre. Når vi regner ut sluttsummen på din faktura summerer vi beløpet for alle 720 timene. For å vise din personlige gjennomsnittpris på fakturaen tar vi summen av de 720 timene og deler på totalforbruket ditt for samme måned.

Ja, som hovedregel får du alle boliger samlet på én faktura. Ønsker du separate fakturaer, kan du ta kontakt med oss på chat eller e-post.

Oss Norge er den juridiske enheten bak merkevaren Vibb. Derfor er vi er juridisk forpliktet til å ha OSS Norge AS som avsender av fakturaen.

Det avhenger av hvilket nettselskap du har.

Fra og med november 2022 vil strømregningen bestå av strøm, nettleie og strømstøtte hvis du bor i et av følgende nettområder:
– Elvia (tidligere Hafslund nett)
– Lede
– BKK
– Glitre Energi Nett
– Agder Energi Nett

Flere er på vei. Det tar litt tid å få på plass alle, ettersom vi må inngå avtale med ett og ett nettselskap. Så fort nye nettselskap er på plass vil vi informere om det.

For de nettselskapene vi ikke har gjennomfakturering med, vil du få en faktura for strømforbruket ditt fra oss og en faktura for nettleie fra ditt lokale nettselskap.

Avtalegiro, e-faktura og faktura

Har du huket av for «ja takk til alt» i nettbanken vil du automatisk få første faktura som e-faktura. Hvis ikke vil den bli sendt på e-post. Du kan sette opp avtalegiro når du betaler første faktura, hvis du ønsker det.

Du kan opprette avtalegiro etter du har mottatt første faktura fra oss. Logg inn i nettbanken din og bruk informasjonen som står på faktura for å opprette avtalegiro.

Alle bankene i Norge har per desember 2021 foretatt en endring knyttet til oppretting av eFaktura. Dette innebærer at dersom man ønsker å motta eFaktura, så må man gi en generell aksept for dette i nettbanken sin. Dersom man ikke gjør dette, så vil man ikke lenger motta fakturaer fra oss som eFaktura.

Vi ber om at du logger inn i nettbanken for å se om du har gitt denne aksepten. Ofte så heter dette «Ja takk til alle», «Alltid eFaktura» eller lignende – avhengig av hvilken bank du har.

Nei, vi har ingen fakturagebyr uansett kanal.

Fakturaen du har mottatt fra den forrige strømleverandøren din er mest sannsynlig en sluttfaktura for kraftleveransen frem til datoen du byttet til Vibb. Fakturaen du har fått fra oss gjelder for kraftleveranse fra datoen strømavtalen ble aktiv hos oss.

Du kan dobbeltsjekke dette ved å se på hvilke perioder de ulike fakturaene gjelder.

Betaling og forfall

Vi fakturer selvsagt etterskuddsvis, slik at du betaler for faktisk forbruk. Derfor vil du starten av hver måned få faktura for forbruk i foregående måned. Betalingsfrist er normalt 14 dager.

Vi har forståelse for at det i perioder kan være utfordrende økonomisk. Vi er behjelpelig med å utsette forfallsdatoen på fakturaen din om det er ønskelig. Dette forutsetter at du ikke har andre utestående fakturaer hos oss. Sendt oss en forespørsel om utsettelse på chat eller e-post hei@vibb.no.

Oss Norge AS
Grønland 67
3045 Drammen
Org.nr 924 945 826